עיתונות אזרחית צריכה אתכם

הכל בגלל דרווין! – האמת על האבולוציה.

תמונת שער צ'ארלס דרווין
ימים
שעות
דקות
שניות

מאת : ניצן דגן | צוות עיתונות אזרחית

17.05.2021 | 14:45

שתי מילים על תאוריית האבולוציה של דרווין: "לא קרה!!!"

במסגרת התקופה הזו בה אנו חיים, תקופה שמביאה עמה גילוי והבנה עמוקים של אמיתות גדולות ושקרים עתיקים, צריך להבין שכל הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו על מי אנחנו ואיפה אנחנו חיים, הוא פשוט שקר אחד גדול והוא מהווה גם מקור להרבה בעיות וסכסוכים ברמה האישית והלאומית.

יכול להיות שבמסגרת מצבי החירום שאנו נמצאים בהם כבר תקופה ארוכה, נושאים כאלו יכולים להראות לא רלוונטיים לימינו ומסיתים מהעיקר. אך למעשה ההפך הוא הנכון.

ישנה חשיבות גדולה להבין מי אנחנו, משום שההבנה והתפיסה המקובלות כיום, הן אלו שמאפשרות לכל מה שאנו רואים סביב להתקיים.

הסיפור על מקור בני האדם, שאותו גם מלמדים בבתי הספר והוא נחשב לעובדה, למעשה הוא פייק ותאוריה שאינם מסתמכים על עדויות בשטח ועל מדע מדויק.

האבולוציה של דרווין פשוט לא קרתה!!! אין עדויות לכך ומחקרים חדשים פוסלים את האפשרות שזה באמת התרחש.

כאמור, יכול להיות שזה יראה לכם חסר משמעות להבין עכשיו מהו מוצאנו הביולוגי. אך יש לזכור שתורת האבולוציה של דרווין הביאה עמה התייחסות מסוימת למהות שלנו כבני אדם. הרעיונות הביולוגיים שדרווין הציג זלגו גם לתחום החברתי- כלכלי והם משפיעים רבות על חיינו עד היום, גם ברמה האישית וגם הקולקטיבית.

צ'רלס דרווין, בספרו המפורסם ביותר, "מוצא המינים" תבע את התפיסה שהאורגניזמים בטבע נמצאים במלחמת קיום תמידית על משאבים ועל רבייה. בספרו הוא תיאר ותבע מונחים כמו: "הברירה הטבעית", "החזק שורד", "הישרדות הצורה/ הישרדות הכשיר ביותר".

בשנת 1870, מושגים אלו ותפיסה זו הביאו להתפתחות "הדרוויניזם החברתי" באמצעות מגוון תיאוריות סוציולוגיות, כלכליות ופוליטיות, שעשו השוואה של המאבק ברמה הביולוגית בין המינים על ההישרדות ומשאבים טבעיים, כפי שתיאר דרווין, אל התפתחותן של אומות וקהילות תוך תחרות ביניהן.

"הגישה הדרוויניסטית, המדברת על יכולתם של המינים ה"חזקים" והמותאמים יותר לסביבתם לשרוד בטבע, שימשה צידוק מדעי לכאורה לתאוריות ולאידאולוגיות כוחניות כמו אימפריאליזם, קולוניאליזם וגזענות, שהתבססו על הטענה שבחברה האנושית יש גזעים חזקים, מפותחים וטובים יותר, שסיכוי ההישרדות וההתפתחות שלהם גדול יותר משל הגזעים ה"נחותים", ולכן על אלה לקבל את מרותם של הגזעים הנעלים מהם."  (ויקיפדיה).

הדרוויניזם מהווה למעשה צידוק פילוסופי להרבה תפיסות שמשפיעות על חיינו עד היום ובראשן הכלכלית, הקפיטליזם. תפיסה שבה למעשה יש "מלחמה" תמידית על משאבים, החזקים שורדים, החלשים או חסרי המזל נדרסים והמאבקים החזיריים שולטים בה על כל רבדיה.

ברמה הביולוגית דרווין טען שהאורגניזמים בכדור הארץ התהוו ומתהווים באמצעות שינויים קטנים והדרגתיים.

תאוריית האבולוציה תיארה את ההיווצרות של החיים בתהליך של מיליוני שנים, החל מאורגניזמים שחי במים, עלה על היבשה, התפתח למינים רבים וביניהם מיני האדם.

לפי זה מוצא האדם הוא התפתחות הדרגתית של מינים עד לבן האנוש.

אולם תאוריית האבולוציה של דרווין, אשר נולדה לעולם לפני 150 שנה לערך, אינה נתמכת בממצאים בשטח ממספר סיבות.

יש האומרים שאפילו דרווין ראה בתיאוריה הזו כתיאוריה זמנית והעריך שתוך זמן לא רב בעקבות גילויים חדשים התאוריה שלו תיפול ותישכח. ולמרות הממצאים והגילויים החדשים, שכבר מראים שהאבולוציה של דרווין ככל הנראה לא קרתה, אנו עדין ממשיכים ללמוד וללמד אותה.

אותם ממצאים שמביאים מדענים רבים לומר שהאבולוציה לא קרתה כפי שדרווין תיאר, הם:

1.  לאורך כל ההיסטוריה המתועדת עד היום מעולם לא נצפה תהליך אבולוציוני של מין אורגניזמים שהפך למין חדש (מקרו אבולוציה). התהליכים "האבולוציוניים היחידים שנצפו ברמת המיקרו היו בצמחים ובזבובי פירות. כך שלמעשה אין הוכחה אמפירית לאבולוציה.
  2. אין מאובנים שיתמכו בתהליכי האבולוציה. למרות שיש מיליונים רבים של מאובנים אשר נמצאו, אין שום עדות וממצאים של מאובנים שידגימו את ההתפתחות של המינים כפי שדרווין תיאר. אם לפי האבולוציה זה היה תהליך הדרגתי של מיליוני שנים ובו יצורי ים כבשו את היבשה, חלקם גידלו כנפיים ונוצות והפכו ציפורים וחלקם הפכו לקופים ואז לבני אדם, ועוד מינים רבים שהתפתחו פה, אז היו צריכים להיות ממצאי מאובנים שמראים את ההתפתחות ההדרגתית של המינים השונים. אך אין כאלו כלל וכלל ואין שום ממצא של מאובנים שידגימו את החוליות החסרות בהתפתחות המינים השונים.
  3. אין הוכחות לאבולוציה ברמה המולקולרית, ז"א שברמת הDNA והגנטיקה, אין הוכחות לתהליך האבולוציוני. נכון שאנחנו חולקים גנים וכרומוזומים עם הרבה יצורים שונים. אך ההתנהגות של אותם גנים היא שונה אצלנו ובמינים השונים. הנקודה החשובה ביותר הנוגעת לחקר הDNA, היא האפשרות להשוות את הDNA  שלנו, בני האדם, למאובנים וממצאים פרה היסטוריים, כך למעשה לגלות מי הם אבותינו. כשמבצעים את ההשוואות האלו למיני האדם השונים שהתגלו ברחבי העולם, בין אם זה לאותה "לוסי" (המאובן הקדום ביותר של אדם קדמון), בין אם זה לשלד של מין אדם שחי לפני 40,000 שנה, או לכזה שנמצא ותוארך כמין אדם שחי לפני 30,000 שנה. בהשוואות הDNA האלו רואים בבירור שמיני האדם השונים הם אינם אבותינו. אנו נמצאים בענף אבולוציוני שונה מכל המינים שהתקיימו על פני האדמה ושידועים לנו היום. למעשה רק ב30,000 שנה האחרונים, המין שלנו מתקיים לבד בעולם. חוקרים מעריכים שהיה אירוע של אסון "טבעי" כלל עולמי, שכנראה הביא להכחדת המינים האחרים. כשהמדענים באוניברסיטת פרינסטון, במסגרת פרוייקט מיפוי הגנום הבין לאומי, התחקו אחר המקור הגנטי שלנו, הם העריכו את ראשית האדם כפי שאנו מכירים אותו היום, לפני 200,000 שנה. למעשה לפני 200 א' שנה חלה התערבות בגנום שלנו שהביא לשינוי בכרומוזומים, דבר שהקנה לנו את יכולות הרגש, האמפתיה, השפה ובמידה רבה החשיבה. מדענים לא יכולים לומר מה הביא לשינוי הגנטי הזה בזמן קצר כל כך, שהביא להולדת האדם, אך ניתן לומר בוודאות ששינוי כזה בכרומוזומים (DNA) הוא לא משהו הדרגתי טבעי וארוך כפי שדרווין תיאר.           ברצוני לשים פה כוכבית ולומר שגם את ההערכה של 200,000 שנה הייתי לוקח בערבון מוגבל. אך בהחלט לדעתי אפשר לומר מממצאים אלו, שאנחנו תוצר של תודעה/ אינטיליגנציה כלשהי ושאנו לא יצור רנדומלי שנוצר בתהליכים טבעיים ביקום.
  4.        כל מסגרת הזמנים עליה דרווין התבסס נלקחה מתוך חישוב גיאולוגי שעשה עמית שכן שלו, בו הוא קבע גילאים של אבנים ומאובנים. אולם השיטה שבה השתמש אותו גיאולוג לחישוב גילאי האבנים, היום כבר הוכחה כלא מדויקת ולא נכונה. כך שלמעשה חישובי הזמנים של דרווין אינם נכונים ולא מדויקים בעליל.

כפי שניתן להבין המדע של היום למעשה פוסל את קיום האבולוציה. אולם מדע המיין סטרים דובק בתיאוריה הזו.

גם בתחום זה, כמו שקורה עם הקורונה, ישנם מדענים רבים שמפחדים לדבר על זה ומפחדים לאבד את מקום עבודתם אם ישמיעו דעה כזו בפומבי.

כפי שנאמר בהתחלה, ישנה משמעות רבה לאיך אנחנו רואים את עצמנו.

ואם מילדות אנו שומעים רעיונות "דרוויניסטים" גם ברמה הביולוגית וגם ברמה החברתית. רעיונות שמדברים על מאבק, על "החזק שורד", על מאבקי רבייה שהכרחיים לאבולוציה ורק הכשיר שורד, על כלכלה כוחנית ותרבות מאבק. כך גם ננהג כלפי עצמנו וכלפי הסביבה.

דמיינו לעצמכם שניקח את הידע, שעליו דיברתי בסעיף 3 כחלק מחקר הגנום האנושי, והוא יהווה את הבסיס לסיפור אותו אנו נספר לעצמנו ולילדנו.

מה שבעצם ילמדו בבתי הספר יהיה, זה שאנחנו יצור מיוחד במינו ואין שום יצור אחר דומה לנו. למעשה לפני 200 א' שנה היתה התערבות גנטית מכוונת בצורה אינטליגנטית שהביאה אותנו להפוך להיות האדם החושב, המרגיש והמתקשר שאנחנו היום. וכולנו מאותו מקור ומאותם אבות קדמונים.

תהיה משמעות רבה לדרך שבה בני נוער וילדים תופסים את עצמם ומתייחסים לעצמם ולגוף שלהם, אם הסיפור שהם ילמדו, הוא שהם יצור יחודי ומופלא. בניגוד למה שהם לומדים היום, שהם יצור רנדומלי ותוצר של אבלוצייה טבעית (אך שיקרית).

גם ברמה החברתית, ההתייחסות לטבע כדבר שמתקיים במלחמת הישרדות תמידית על משאבים, כפי שדרווין תיאר זאת, חוטא לאמת ומשפיע על חיינו.

גם פה תצפיות ותאוריות חדשות מציגות את הטבע ככזה שמתקיים בהרמוניה וסינרגיה.

למעשה בטבע קיים איזון דינמי, והטבע מלא כולו במערכות גומלין הדדיות. על אף שלעיתים נראה לנו שטרף לדוגמא, יכול להיות ביטוי לאכזריות של החיים כתוצאה מהברירה הטבעית, זה למעשה חלק ממערכות היחסים שבטבע המבוססות על שיתוף פעולה הדדי, המביא שגשוג בסופו של דבר לכלל המינים.

מערכות היחסים בטבע מדגימות הרבה פעמים סולידריות בתוך המינים וגם בין המינים והאורגניזמים השונים.

אם ניקח את התפיסה ההרמונית הזו של הטבע ונשלב אותה בחיינו בתחומים שונים כמו בכלכלה, פוליטיקה ובסכסוכים אישיים. ונראה את עצמנו כולנו כחלק מההרמוניה של הטבע, דבר זה יכול להשפיע על חיי היום יום ועל העולם כולו.

הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו עלינו לא נגמר במקור האדם ויחסיו עם הטבע, ישנם גילויים נוספים בתחומים שונים, שאם היינו לומדים אותם על עצמנו ומתייחסים אל עצמנו בהתאם, הם היו משנים רבות אצלנו.

גילוי כזה ניתן למצוא בתחום הרפואה. למעשה היום יודעים שביכולת הגוף לרפא עצמו. בהרבה מקרים כל שאנו צריכים לעשות בשביל להבריא הוא לא להפריע לגוף ברמה הביולוגית והתודעתית.

אני לא אומר שזה היה פותר את כל המחלות בעולם, אך ודאי שהיתה לזה השפעה על תפיסת הבריאות שלנו ועל אורך חיינו.

בנוסף, ידוע שכיצור חי לא השתננו משמעותית ב200 א' שנה האחרונים. כמובן שישנם שינויים ברמת המיקרו, אולם שינויים משמעותיים גנטיים או פיזיולוגיים לא התרחשו בזמן הזה. זה דבר שעלינו לקחת אותו בחשבון גם בראיית העתיד שלנו וגם במחשבה טרם ביצוע הליכים גנטיים היום ובעתיד.

כמובן עולה השאלה, האם ההיצמדות לתיאוריית האבולוציה של דרווין שהופרכה כבר, היא מכוונת או רק התפתחות מדעית איטית טבעית?

האם בכוונה מסתירים מאיתנו את המקור שלנו ובכוונה מלמדים אותנו שהטבע שלנו ברמת האורגניזמים הוא "מלחמת קיום"?

האם בכוונה הדרוויניזם החברתי חילחל אל חיינו כדי ליצור לנו חיי הישרדות תודעתיים וחברתיים?

עלינו לדעת שהטבע והעולם יכולים לספק לכל בני האנוש חיי שפע עם חלוקת משאבים שווה. הדבר שמונע זאת הם בעלי ההון שנהנים מחלוקת המשאבים הנוכחית ומחיי ההישרדות של 99% מאוכלוסיית העולם ברמה הקיומית והתפיסתית.

עלינו כחברה וכאנושות לשאוף לעבור לחיים הרמוניים ברמה הפוליטית, הכלכלית והחברתית.

יש לנטוש את הדרוויניזם שמשפיע עלינו מבלי שנרגיש. ויש להבין את המקור הנשמתי שלנו, שישפיע על תפיסתנו את עצמנו, את הזולת ואת העולם בו אנו חיים.

מקורות נוספים:

מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

עיתונות אזרחית צריכה אתכם

חדש בעיתונות אזרחית

כסף לחמאס טבח לישראל

בעוד כמה ימים אנחנו מציינים את יום העצמאות ה76 של ישראל וזה מזכיר לי עד כמה אנחנו לא עצמאיים בשום דבר מלבד בפנטזיות ובסיסמאות שנזרקות לעברינו מצד כל אותם הגורמים שמונעים את אותה העצמאות מאיתנו. רואים את זה היטב בייחוד במלחמה הנוכחית מול עזה ולא רק דרך יוקר המחיה שהתאגידים מנחיתים עלינו ביומיום.
נגמרה המלחמה בעזה - שידור מוצ''ש

נגמרה המלחמה בעזה – שידור מוצ"ש

במהלך השבוע האחרון ממשלת ישראל ודובר צה''ל הכריזו על סיום החלק העצים של המלחמה בעזה ובכך למעשה לא נותר לנו אלא להבין מכך שהמלחמה בעזה נגמרה בלי להחזיר את כל החטופים ובלי שום ניצחון.
האיום האירני - תעמולה ישראלית

האיום האירני – תעמולה ישראלית

אם תסתכלו ברשתות החיפוש השונות על האיום האירני, אתם תגלו שזה מונח ישן מאוד וכותרת שפוליטיקאים משתמשים בה בכל עונת בחירות כדי להסית את הישראלים לצד זה או אחר במפה הפוליטית. הסתה שפועלת גם לטובת האירנים. כבר עשרות שנים.

ישראל רוצה לתת נשק לעזה

כאילו שחסר נשק בעזה, עכשיו ישראל רוצה לתת עוד נשק לאזרחים ומנהיגים מקומיים בעזה כדי שהם יילחמו נגד החמאס בתקווה שהם יהפכו לבובות של ישראל ביום שאחרי החמאס.
ניסיון פריצה לכנסת - שידור מוצ''ש

ניסיון פריצה לכנסת – שידור מוצ"ש

השבוע מפגינים ניסו לפרוץ למתחם הכנסת ומס' ימים אחר כך מפגינים חדרו לכאורה לשטח המאובטח בבית של נתניהו בקיסריה והדליקו אבוקות.
שידור מוצ'ש - שלטון בינלאומי בעזה

שידור מוצ"ש – ממשל בינלאומי בעזה

כמו שחזינו בתחילת המלחמה, השליטה על עזה תעבור לידיים בינלאומיות כמו עם הנמל האמריקני שנבנה בימים אלה בצפון רצועת עזה. הכל בשלבים ובאיטיות.
מפת אירועי הטבח 7 אוקטובר

מפה עם תיעוד של אירועי הטבח ב-7 באוקטובר

בנינו מפה אינטראקטיבית של כל אירועי יום הטבח לפי מיקומים, מקורות גלויים ועדויות שאנחנו אוספים וממשיכים לאסוף מאנשי בטחון, צבא, משטרה ואזרחים שהשתתפו בקרבות מול מחבלי החמאס שחדרו לתוך ישראל בשבת ההיא.
חדר בריחה ה-7 באוקטובר

חדר בריחה -7 באוקטובר

איך יכול להיות שהאיזור הכי מנוטר בעולם אחרי צפון קוריאה, בו יש את מיטב הטכנולוגיות, המשאבים והאימונים למניעת פיגועים וחדירות של אויבים, התרחש די בקלות אחד האירועים הכי קטסטרופליים בהיסטוריה הישראלית והעולמית?

התוכן "הכל בגלל דרווין! – האמת על האבולוציה." נוצר בזכות התמיכה שלך.

למען אנושות מיודעת יותר