עיתונות אזרחית צריכה אתכם

מי יצר את ארגון הטרור חמאס?

ישראל לא שתלה או גידלה את השיח הקוצני שנקרא 'האחים המוסלמים', אבל לפרי הבאושים שלה שנקרא 'חמאס', עזרנו לא פעם לשלוח שורשים בקרקע ולצמוח למימדים שלהם כיום.
Share
באנר מאמר - מי יצר את חמאס חלק 1
באנר מאמר - מי יצר את חמאס חלק 1
ימים
שעות
דקות
שניות

מעולם לא הבנתי עד הסוף את היגיון הגישה, המחלישה את המתונים ומחזקת את הקיצוניים. לא הבנתי מדוע מחרימים את הרש"פ שמשתפת איתנו פעולה, מוכנה לדבר איתנו ולהכיר בישראל, ולעומת זאת, מטפחים במחדל ובמעשה ארגון אנטישמי קיצוני ואלים הקורא להשמדתנו. 

לו הייתי ראש ממשלת ימין עם אובססיה על שימור שלטונו, כנראה הייתי עושה את אותו הדבר; מחזק את מי שאי אפשר לדבר איתו, ומחליש את מי שאפשר, כדי לסתום את הגולל על מה שנקרא 'שמאל מדיני'. אני מניח שנתניהו מספיק חכם בשביל להבין את המשוואה הפוליטית הזאת, ובוודאי שהבין את ה- 'שירות' שהעניק חמאס למי שאינו רוצה בפתרון שתי המדינות.

ואולם, בניגוד לתיאוריות קונספירציה שמתרוצצות עכשיו בכל מיני חוגים, אני ממש לא מקבל שאירועי ה- 7 באוקטובר אופשרו על ידי הדרג המדיני, כדי להביא לשליטה ישראלית גם על רצועת עזה. לדעתי, בנימין נתניהו היה נותן הרבה מאוד (אולי לא את השלטון, אבל הרבה מאוד), בשביל להחזיר את הגלגל לאחור.

האחים המוסלמים – שורשי החמאס

חמאס הוא פרי רעיל שצמח מתוך שיח קוצני, שנקרא האחים המוסלמים (להלן: אח"ס). התנועה נוסדה בשנת 1928 במצרים, על ידי האימאם חסן אל-בנא. חסן הסתכל סביבו וראה את הגמלים והחמורים, וגם את המוסלמים שאינם מצליחים להתמודד עם המערב, שמנצח אותם צבאית ומשתלט עליהם מבחינה תרבותית ומדינית. הוא הבין שהאסלאם קפא מכיוון שנעשו ויתורים על הדת וערכיה האמיתיים, ולכן הדרך להתניע מחדש היא לחזור אל האסלאם הנכון.

בהתאם לכך, האח"ס חרטה על דגלה את השלטת האסלאם הסוני בחיי החברה ובחוק, באמצעות הפיכת המדינות הערביות למדינות הלכה. אכן, העיקרון המרכזי שלה נקרא "אלשאמלה", הטוטאליות של האסלאם, שנותנת מענה לכל היבטי החיים של המוסלמים החל מהאדם הבודד ועד למדינה כולה. "האסלאם הוא אמונה ופולחן, מולדת ולאומיות, דת ומדינה, רוחניות ומעשה, ספרא וסייפא" – כך אמר חסן אל-בנא, שמסגד בעזה קרוי על שמו.

האימאם חסן אל בנא – תמונה מתוך ויקיפדיה

באופן רשמי, התנועה מתנגדת לאלימות. היא אף דואגת לגנות פעולות טרור של מוסלמים, כולל את פיגועי ה- 11 לספטמבר. יתר על כן, מאז שהוקמה במצרים לפני כ- 95 שנה, האח"ס באמת עזרה למיליוני אנשים על ידי הקמת מרפאות, מסגדים, מוסדות רווחה, מוסדות חינוך, הכשרת מורים וסיוע בתחומים אזרחיים נוספים. כמובן, היא מנצלת את הפעילות על מנת להחדיר את המסרים שלה 'מלמטה', אל הדור הצעיר בגנים ובבתי הספר, ואל השכבות החלשות בבתי התמחוי. הפעילות האזרחית הזו מכונה דעווה (הזמנה), ועוד נחזור אליה.

למרות הקו הרשמי, לאורך השנים שמה של האח"ס כן נקשר בפעילויות טרור, והיא מוגדרת כארגון טרור על ידי בחריין, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, סוריה ועוד. במצרים, הארגון היה כמעט תמיד אופוזיציה חריפה לממשלות, פועל מתחת לרדאר בהתססת הציבור ובליבוי הפגנות, ואף הפעיל יחידות חיסול מחתרתיות. יחידות אלו היו מעורבות ברציחות פוליטיות במצרים, בעיקר במחצית המאה הקודמת, ואף ברצח סאדאת ב- 1984. 

בהתאם לכך, יש המגדירים את האח"ס כארגון טרור היברידי. כלומר, ארגון המפעיל זרוע אזרחית (דעווה – הזמנה לאסלאם), זרוע פוליטית וזרוע צבאית להשגת מטרותיו. תחילה מוקמת הזרוע האזרחית, ולאחר התבססותה מוקמות הזרועות הבאות. תנועת החמאס פועלת בצורה דומה. 

"האסלאם הוא הפתרון" – סיסמת האחים המוסלמים. מתוך ויקיפדיה

האחים המוסלמים עושים עלייה לישראל

לפי ד"ר שאול ברטל, ממרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, כבר בימיו הראשונים הגדירה האח"ס את בעיית פלסטין כמרכזית לעולם המוסלמי, ותמכה ככל יכולתה במאבק בציונות. התנועה נטלה חלק במרד הערבי בשנים 1936-39, שלחה כוחות מתנדבים להשתתף במלחמת העצמאות, והתנגדה להסכמי שביתת הנשק עם מצרים ב- 1949. 

נאמנה לאידיאולוגיה הבסיסית שלה, אח"ס טענה שישראל ניצחה במלחמת השחרור מפני שהערבים נטשו את האסלאם, נחלשו ואימצו את תרבות המערב. ברור רק החזרה לאסלאם הנכון תוביל לאפשרות של חיסול ישראל. “ישראל תקום ותוסיף להתקיים עד שהאסלאם ימחה אותה, כפי שמחה את מה שקדם לה" – האמרה הזו של חסן אל בנא מתנוססת בפתח אמנת חמאס. אגב, ב- 1949 מצא מייסד האח"ס את מותו מידי סוכני המשטר המצרי, שהשכיל לזהות את הסכנה.

חמאס צומחת מהאחים המוסלמים, באישור ותמיכת ישראל

ישראל לא שתלה או גידלה את השיח הקוצני שנקרא האח"ס. אבל לפרי הבאושים שלה, שנקרא חמאס, עזרנו לא פעם לשלוח שורשים ולצמוח. עם השנים השפעתה האידיאולוגית של האח"ס התפרשה על פני המזרח התיכון, וקנתה לבבות גם במחוזותינו. אירוע מכונן התרחש ב- 1973, כאשר ממשלת ישראל אפשרה לאחמד יאסין, מנהיג האח"ס המקומי, להקים ארגונים חברתיים ודתיים ביהודה ושומרון. 

כך הוקם סניף האח"ס הראשון במחוזותינו, שנקרא 'ארגון האיגוד האסלאמי' (אַלְ־מֻגַ'מַּע אַל־אִסְלַאמי). כעבור 5 שנים, בשנת 1978, הצליח הארגון להשיג אישור רשמי לקיום חוקי מהממשל הצבאי הישראלי. המצרים, בהכירם את האופן בו מתפתחת האח"ס מתנועה חברתית לצבאית, התריעו בפני הישראלים על הסכנה. לצערנו, ישראל לא שעתה לאזהרה. 

אחמד יאסין ב- 1988, מתוך כתבה ב- YNET, צילום: ארכיון ידיעות אחרונות

גם לאחר מכן, בשנות ה- 80 של המאה הקודמת, העדיפה ישראל את האח"ס הדתית על חשבון אש"ף הלאומי, שנתפס כאויב המרכזי שלנו. נראה הגיוני לטפח פלג פלשתיני חדש ולאחר מכן לסכסך בין הזרמים, מדיניות שהמשיכה עוד שנים קדימה. לאור נסיבות אלו טען יאסר ערפאת, ושנים אחריו גם יו"ר סיעת הפת"ח במועצה המחוקקת הפלשתינית, כי ישראל היא זו שהקימה את חמאס. אכן, ישראל אפשרה את הקמת אַלְ־מֻגַ'מַּע אַל־אִסְלַאמי מבלי להגביל את פעולותיו, אבל זאת מתוך הנחה שיעסוק רק בדעווה (פעילות אזרחית). כך באמת היה עד לפרוץ האינתיפאדה הראשונה, בשלהי 1987. 

לאור המאורעות ששטפו את הרחוב הפלשתיני עם פרוץ האינתיפאדה, החליט אותו סניף של האח"ס בשטחים, שאפשרנו את הקמתו ואף עודדנו אותו, להקים את הזרוע הצבאית המכונה חמאס. 

במה דוגלת תנועת חמאס?

חמאס הן ראשי התיבות של "חרכת אלמקאומה אלאסלאמיה – "תנועת ההתנגדות האסלאמית. הפירוש המילולי של השם הוא התלהבות, קנאות וגבורה. 

בדומה לתנועה האם, חמאס פועלת באמצעות שלוש זרועות; האחת היא הדעווה – הזרוע האזרחית שמקימה בתי ספר, מרפאות, מתנסים ומוסדות צדקה, מקיימת פעולות רווחה, מפעילה רשתות רדיו וטלוויזיה, וכן הלאה. הזרוע השנייה היא הפוליטית-מדינית, ואילו הזרוע השלישית היא הצבאית, שנקראת גדודי עז א-דין אל-קסאם. קיימים הבדלים בין הזרועות אך בסופו של יום, בארגון טרור היברידי, כולן משרתות את אותן מטרות. הבוערת שבהן היא חיסול מדינת ישראל.

יותר מכל, החידוש שהביאה חמאס הוא הכנסת הפן הדתי אל תוך מאבקם הלאומי של הפלסטינים. מבחינתה, כל אדמת ארץ ישראל שבין הירדן לים התיכון היא אדמה מקודשת, שצריכה להישלט על ידי מוסלמים. מדינת ישראל (הישות הציונית) היא ישות מלאכותית ותוצר של עושק וכיבוש, לכן יש לחסלה בכוח ובאלימות דרך ג'יהאד. זוהי מלחמת קודש, לכן במסגרת הג'יהאד ניתנים הכשרים דתיים שלרוב אסורים למוסלמים, כמו פגיעה באזרחים, פעולות התאבדות ושימוש בנשים וילדים. 

יתרה מכך, חמאס היא תנועה אנטישמית, הרואה לא רק בישראלים אלא גם ביהודים בעיה מהותית. לדידה, אללה אפשר את הקמת המדינה היהודית כדי לרכז את כלל היהודים באותו המקום, ובכך להקל על השמדתם. לא פעם משתמשים הוגי התנועה במוטיבים של אנטישמיות אסלאמית ואירופאית. 

צילום מסך מתוך כתבה שפורסמה בערוץ 7. צילום: רויטרס.

יש סעיפים באמנת חמאס המדגישים את שליטת היהודים בחינוך, בתקשורת ובתרבות המערב. האמנה גם מציינת את עמידת היהודים מאחורי כלל המלחמות העולמיות, ואת העובדה שהם שואפים להשתלט על המזרח התיכון. חמאס גם מגמדת או מכחישה לגמרי את השואה; באופן רשמי הצהירו נציגי חמאס בוועידת שטוקהולם כי השואה היא סיפור מומצא חסר ביסוס, המבטא את הגזענות הציונית שמאמינה בעליונות הגזע היהודי. 

לשוחרי השלום שבינינו (ואני ביניהם), כדאי לשים לב לסעיף 11 של אמנת חמאס, האומר שאין לוותר על אדמת פלסטין או על חלקים ממנה. לכן קובע סעיף 13 של האמנה, כי כל יוזמות השלום והוועידות הבינלאומית העוסקות בבעיה הפלסטינית, סותרות את השקפת חמאס. כל ויתור על חלק מאדמת פלסטין הוא בגדר ויתור על חלק מהדת, ולכן לבעיה הפלסטינית אין פתרון מלבד ג'יהאד.

עם זאת, לפני 6 שנים חל שינוי קוסמטי בעמדות חמאס; התנועה נאלצה לשנות את אמנתה כדי לרצות את המצרים והסעודים, שהכריזו על האח"ס כארגון טרור. במסגרת השינוי נמחקו מהאמנה הסעיפים האנטישמיים ונעשו מאמצים להבדיל בין ציונות ליהדות. בנוסף, חמאס הצהירה שהיא מוכנה למצב בו ישראל תשוב לגבולות המנדט הבריטי. ואולם, גם אז לא תכיר בישראל ולא תפסיק את המאבק, אלא תמתין עד שניתן יהיה לכבוש את כל השטח. 

כאמור, שינוי האמנה הוא קוסמטי בלבד; בחיי היומיום ברצועה ממשיכים להדהד טקסטים אנטישמיים, לא פעם על בסיס חדית'ים הקוראים להרג יהודים. חדית'ים הם אוסף של פסוקים דתיים (כמו כתבי חז"ל), שיצאו לכאורה מפיו של הנביא מוחמד או של אנשים ששמעו אותו. רבים מהחדית'ים מומצאים או ערוכים באופן מגמתי, אבל זה לא מפריע להם להתנוסס על הקירות בעזה, לבקוע מהרמקולים במסגדי ברצועה, או לדרבן מחבלים לפני יציאה לפעולות טרור.

הרצועה ענייה, אז מאיפה יש לחמאס כסף?

בכתבת ההמשך נראה כיצד ישראל טיפחה את עליית והתעצמות חמאס, גם במעשה, גם במחדל, גם במדיניות וגם בהרבה מאוד כסף. אבל ישראל איננה לבד. במחקר שנערך עבור מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכתב כי התנועה מקבלת סיוע פיננסי נרחב מארגונים אסלאמיים ומתורמים פרטיים. לפי המחקר, חמאס מקבלת עשרות רבות של מיליוני דולרים בשנה מגופים ומקרנות בסעודיה, קטאר, מלזיה, מדינות אירופאיות ומדינות המפרץ, וגם מאיראן, מחיזבאללה ומהאו"ם (דרך אונר"א). 

תקציב חמאס: מתוך כתבה בישראל היום

בכתבתה של שירית כהן בישראל היום, מהחודש שעבר, צוין יתרונה המשמעותי של חמאס – היותה ארגון טרור שלטוני המנהיג את הפלסטינים בעזה. בתור שכזה, הארגון נהנה מלגיטימציה ובעיקר מתקציבים אדירים המשמשים להגדלת צבא השכירים, לרכישה של טכנולוגיות וציוד צבאי, ולבניית המנהרות. לפי כהן, תקציבו השנתי של חמאס עומד על בין 2 ל- 2.5 מיליארד דולרים בשנה, שהם כמעט 70% מסך הכלכלה העזתית. זאת לעומת תקציב של כ- 3 מיליארד דולרים של הרש"פ, שהם כ- 20% בלבד מכלכלת יו"ש. התקציב העצום ביחס לכלכלה ברצועה מקנה לחמאס שליטה אדירה על האוכלוסייה, התלויה בה למחייתה.

זרוע הדעווה, 'קואליציית הצדקה' של חמאס, מגלגלת כחצי מיליארד דולרים בשנה. מסמך של השב"כ קובע כי מאז 1989 משמשת הדעווה להשתלטות על כלל אגודות הצדקה בשטחים, והפיכתן למזוהות עם החמאס. לפי שב"כ, עיקר גיוס הכספים ומקורות המימון של הדעווה מגיעים מחו"ל, לרבות מאגודות צדקה בארה"ב ובאירופה, המעבירות מאות מיליוני דולרים לגופים ואגודות בשליטת חמאס. 

באשר למימון הזרוע הצבאית, כ- 250 מיליוני דולרים בשנה מגיעים אל חמאס מאיראן, דרך רשת חלפנים המתחילה בלבנון, עוברת לתורכיה ומשם לעזה. זהו מימון המיועד לצרכים צבאיים באופן מובהק, וכולל גם ציוד צבאי המוברח אל תוך הרצועה. בנוסף, בכתבה שפורסמה ב- ISRAEL DEFENSE לפני שנתיים, נכתב כי חלק משמעותי מהמימון לזרוע הצבאית מגיע מארגוני צדקה בינלאומיים, תחת מסווה הומניטרי. 

בשנים האחרונות גילה חמאס גם את פוטנציאל המטבעות הדיגיטליים, בדגש על הביטקוין. במבצעים שנערכו על ידי ה- FBI ורשויות נוספות בארה"ב התגלו מאות ארנקי ביטקוין בשימוש חמאס לצורך גיוס כספים. התנועה פועלת דרך קמפיינים המתנהלים בדארקנט וברשתות החברתיות, שכוללים הנחיות לטשטוש תרומות במטבעות וירטואליים.

ארה"ב וישראל פעלו לסיכול הלבנה של כספי טרור מתרומות והשקעות, מה שדחק את הארגון להתיישב בתורכיה, בחסות ארדואן. אכן, ממשלות ישראל וגופי הביטחון היו ערים לנתיבי הכסף, ואף פעלו לעיתים כדי לסכלם. באופן מיוחד היו אלו ממשלות שרון ואולמרט שתיעדפו את הנושא גבוה. ואולם, בשנים האחרונות העיסוק בכלכלת הטרור ירד מסדר היום, משום מה, והגופים האמונים על הנושא דיווחו על פעולות סיכול בודדות. 

אם תרצו, זהו עוד מחדל ביטחוני שאפשר את צמיחתו של אחד מארגוני הטרור העשירים בעולם, על סף דלתנו. ומה שמוזר עוד יותר, שעד עכשיו נגענו רק בקצה הקרחון. את הרוב העצום של הכסף מקבלת חמאס באישור רשמי של ישראל. על הנדיבות בה נהגנו בחמאס תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

אנחנו זקוקים לתמיכה שלך.

שיתופים ותגובות

רישום להתראות בתגובות
Notify of
guest
6 תגובות
הישנים
החדשים אתם דירגתם
Inline Feedbacks
כל התגובות

אנחנו תלויים בכם

תכנים חדשים

סכנות של התפרצות שמש - שידור מוצ''ש

סכנות של התפרצות שמש – שידור מוצ"ש

כסף לחמאס טבח לישראל

כסף לחמאס טבח לישראל

תסמונת אהרון חליווה - שידור מוצ''ש

תסמונת אהרון חליווה

מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

נגמרה המלחמה בעזה - שידור מוצ''ש

נגמרה המלחמה בעזה – שידור מוצ"ש

האיום האירני - תעמולה ישראלית

האיום האירני – תעמולה ישראלית

תוכניות חדשות

ניסיון פריצה לכנסת – שידור מוצ"ש

ישראל וחיזבאללה במסלול התנגשות – בשיחה עם אל"מ רונן כהן בכיר לשעבר באמ"ן

עיתונות אזרחית צריכה אתכם

חדש בעיתונות אזרחית

ישראל רוצה לתת נשק לעזה

כאילו שחסר נשק בעזה, עכשיו ישראל רוצה לתת עוד נשק לאזרחים ומנהיגים מקומיים בעזה כדי שהם יילחמו נגד החמאס בתקווה שהם יהפכו לבובות של ישראל ביום שאחרי החמאס.
שידור מוצ'ש - שלטון בינלאומי בעזה

שידור מוצ"ש – ממשל בינלאומי בעזה

כמו שחזינו בתחילת המלחמה, השליטה על עזה תעבור לידיים בינלאומיות כמו עם הנמל האמריקני שנבנה בימים אלה בצפון רצועת עזה. הכל בשלבים ובאיטיות.
מפת אירועי הטבח 7 אוקטובר

מפה עם תיעוד של אירועי הטבח ב-7 באוקטובר

בנינו מפה אינטראקטיבית של כל אירועי יום הטבח לפי מיקומים, מקורות גלויים ועדויות שאנחנו אוספים וממשיכים לאסוף מאנשי בטחון, צבא, משטרה ואזרחים שהשתתפו בקרבות מול מחבלי החמאס שחדרו לתוך ישראל בשבת ההיא.
חדר בריחה ה-7 באוקטובר

חדר בריחה -7 באוקטובר

איך יכול להיות שהאיזור הכי מנוטר בעולם אחרי צפון קוריאה, בו יש את מיטב הטכנולוגיות, המשאבים והאימונים למניעת פיגועים וחדירות של אויבים, התרחש די בקלות אחד האירועים הכי קטסטרופליים בהיסטוריה הישראלית והעולמית?
תחקיר אירועי ה-7 באקוטובר - מסקנות ביניים

תחקיר אירועי ה-7 באוקטובר – מסקנות ביניים

 בחודשים האחרונים הצוות שלנו עוסק בתחקור יסודי של אירועי השבת השחורה, והמלאכה עוד רבה. לאור הממצאים שכבר נאספו גיבשנו מספר מסקנות, המאפשרות לתת מענה למספר שאלות מטרידות. יודגש כי אלו מסקנות ביניים העשויות להשתנות בהמשך, ככל שהחומר שבידינו יצטבר.  
ישראל עוזרת לאויב בעזה

ישראל עוזרת לאויב בעזה

כנראה המלחמה בין ישראל לעזה היא דוגמה ייחודית בהיסטוריה בה מדינה מספקת ציוד מזון וסיוע לאויב שלה כפי שעושה ממשלת ישראל על בסיס יומיומי מהיום הראשון של המלחמה.
איציק סעידיאן הבא

איציק סעידיאן הבא – נכי צה"ל נאבקים במשרד הבטחון

הרבה מהלוחמים שחזרו ושיחזרו שלמים בגופם מהמלחמה, יימצאו את עצמם מתמודדים עם מגוון רחב של תופעות לוואיי נפשיות שהצבא ומשרד הבטחון לא בהכרח יהיו שם כדי לתת סיוע מתאים ובזמן אם בכלל.
משפחות החטופים משתוללות בכנסת

משפחות החטופים משתוללות בכנסת

ממשלת ישראל מעמידה בסכנה ברורה ומיידית את תושבי המדינה. משפחות החטופים כנראה הבינו את זה והן החליטו לבקר את האנשים המסוכנים האלה בכנסת כדי להגיד להם את הדברים בפרצוף לפני שאלה ייגמרו עליהם ועלינו את החיים של כולנו.

התוכן "מי יצר את ארגון הטרור חמאס?" נוצר בזכות התמיכה שלך.

למען אנושות מיודעת יותר

אנחנו תלויים בכם

דילוג לתוכן