עיתונות אזרחית צריכה אתכם

איך לא לריב על כסף? זוגיות בריאה בצל יוקר המחיה

Share
איך לא לריב על כסף: תקשורות זוגית בריאה בצל משבר כלכלי
איך לא לריב על כסף: תקשורות זוגית בריאה בצל משבר כלכלי
Days
Hours
Minutes
Seconds

יצירת זוגיות היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בחיים. שמירה על זוגיות יציבה, אוהבת מלאת כבוד והדדיות, היא אתגר אפילו גדול יותר. באופן טבעי, בכל זוגיות צצים ויכוחים בנושאים שונים.

אחד מנושאי הוויכוחים הנפוץ ביותר, הוא כל מה שקשור להתנהלות פיננסית. העיסוק בכסף הוא אף פעם לא נעים וכשיש פערים בין בני הזוג, כל דיון או מחשבה בתחום יכולים להתדרדר במהירות.

במדינת ישראל, בה יוקר המחיה הוא אחד מהנושאים הבוערים והכאובים ביותר על סדר היום הציבורי, זה נכון פי כמה.לכן, ריכזנו עבורכם מבחר עצות מועילות לשיפור חיי הזוגיות בצל יוקר המחיה וטיפים שיעזרו לכם להימנע מריבים על כסף, או לכל הפחות – לנהל את הריבים נכון.

איך יוקר המחיה בא לידי ביטוי?

דו"ח שהוגש לוועדת הכלכלה של כנסת ישראל ב-2018, חושף פערים משמעותיים בין גובה ההוצאות בישראל, לבין אותן הוצאות במדינות האיחוד האירופאי ומדינות ה OECD.

מהנתונים עולה כי בתחום הדיור ואחזקת דירה, משקל הצריכה של משק בית בישראל הוא כ-34.3% בישראל, לעומת כ-15.3% באירופה. כלומר, יותר מכפול. בתחום החינוך ההבדל אף משמעותי יותר: כ – 6.0% בישראל לעומת 1.2% באירופה. עם זאת, יש להביא בחשבון כי מספר הילדים בכל בית אב גבוה יותר בישראל והמימון עבור חינוך פרטי נפוץ יותר, מהגיל הרך ועד לשנות האוניברסיטה.

בתחום המזון עולה כי מדד מחירי המזון בישראל גבוה ב כ-24% ממדינות האיחוד האירופי ובכ-24% ממדינות ה OECD. רמת המחירים הגבוהה ביותר היא בענפים בפיקוח ממשלתי (למשל, חלב וביצים), בהם רמת המחירים גבוהה ב-68% ממדינות ה OECD וב-73% ממדינות האיחוד האירופאי.

כאמור, דו"ח זה מתייחס לשנת 2018 ונכון לזמן כתיבת שורות אלו, המחירים בישראל רק הלכו ועלו. מדובר במגמה מתמדת המשפיעה על כל היבטי החיים ולא פעם אפשר לשמוע טענות על עליות חדות במחירי המזון והדיור, לצד יציבות בגובה המשכורות.

לכן, אין זה מפתיע כי זוגות ומשפחות בישראל מוצאים את עצמם במצוקה כלכלית משמעותית וככל הנראה מצוקה זו היא המובילה לריבים וסכסוכים הקשורים להתנהלות הפיננסית של כל משק בית. עם זאת, גם זוגות שמצבם הכלכלי מזהיר, עשויים להתווכח אודות הוצאות כלכליות ושוני בהרגלים של כל אחד מבני הזוג.

גשרו על פערים בגישות, באמצעות שיח פתוח

אחד המיתוסים הכי ותיקים ונכונים לגבי זוגיות, הוא שהפכים נמשכים זה לזה. הרבה זוגות יכולים להעיד כי במקרה שלהם זה נכון, אך חשוב לזכור שהשוני בדעות ובגישות עלול לגרום גם לקונפליקטים, חלקם על רקע כלכלי.

את האמונות והדעות שלנו לגבי כסף, אנו מגבשים הרבה לפני שאנחנו פוגשים את בת או בן הזוג שלנו ולכן נוצר מצב בו אנחנו יוצקים את הדעות האלו אל תוך מערכת היחסים. בהרבה מקרים, הנושא הכלכלי כלל לא עולה על הפרק בשלבים מוקדמים של הזוגיות והוויכוחים מתגלעים רק בשלב בו יש לקבל החלטות משמעותיות.

למשל, לגבי אירוע כמו חתונה או גידול הילדים, בחירת קריירה ועוד. חשוב לדבר על הדברים האלו בפתיחות, בכל שלב של הזוגיות וליישר קו עם בני הזוג לגבי מטרות כלכליות, פחדים וחששות בנושא ועוד.

שימו לב שהשיחה הזו מתקיימת לא כדי "לסמן וי" על הנושא. חשוב שבאמת תקשיבו לבני הזוג שלכם ותפנימו את מה שיש להם להגיד. השיחה הזו יכולה וצריכה להתקיים בכל שלב של מערכת היחסים שלכם, גם אחרי שהחלטתם על תקציב, או על חלוקת תפקידים הקשורה אליו.

תמיד היו פתוחים לשינויים ודעות שונות משלכם בנושא הכלכלי, כדי שלא ייווצר מצב שאחד מבני הזוג מרגיש לא בנוח, או חש מצוקה לאור ההסכמים שבצעתם. הבנה מעמיקה של בני הזוג בנושא זה תוכל לסייע לכם להימנע מחלק מהקונפליקטים וליצור שיח בריא סביב הרכוש וההון המשותפים.

תקשורת בריאה בזוגיות מתחילה בניהול פתוח של הוצאות מול הכנסות
תקשורת בריאה בזוגיות מתחילה בניהול פתוח של הוצאות מול הכנסות

עבודת צוות תמיד משתלמת יותר

אחת הנטיות החזקות של בני זוג היא לחלק ביניהם מטלות ומשימות, גם בתחום הכלכלי. למשל: אחד מבני הזוג אמון על החלטות כלכליות יום-יומיות כגון תשלום חשבונות וקניות בסופרמרקט והשני אחראי על יצירת חסכונות והשקעות לטווח ארוך.

במדינה כמו ישראל, עם יוקר מחיה גבוה, חלוקה זו עלולה ליצור קונפליקט ושינויים בתחומי האחריות של בני הזוג, מה שעלול לגרור חוסר יציבות בהתנהגות הכלכלית, בהכנסות ובהוצאות. לכן, עדיף כי תחומי האחריות יישארו קבועים או לחלופין, שכל תחום יתנהל באמצעות החלטות משותפות.

את ההחלטות האלו אתם יכולים לעגן באמצעות "ישיבות צוות" מסודרות, שבהן תשלמו חשבונות, תדונו בהוצאות עתידיות ועוד. אם זה נשמע לכם אפרורי ומתיש, הנה טיפ שיעזור לכם לשדרג את האירוע: נסו לתכנן משהו כיפי מיד אחרי ה"ישיבה", כדי שהיא לא תרגיש כמו מטלה מעיקה וכדי שהפן הזוגי-רומנטי יישמר, לצד הפן הפיננסי והשכלתני. אולי אפילו בסופו של דבר תצפו בכיליון עיניים לישיבות האלו.

זה המקום לציין כי מובן מאליו שבני זוג צריכים לשמור על שפה מכובדת ומכבדת, בכל תקשורת ביניהם, בכל נושא וגם בזמן ריב. אולם דגש ותשומת לב לבחירת המילים והסמנטיקה יכולה למנוע חלק גדול מהריבים סביב כסף.

נסו לדוגמה להחליף את המילה "תקציב, המעוררת אצל חלק מהאנשים קונטציות שליליות ומדכאות, במילים כמו "תוכנית הוצאות", "מטרות כלכליות" ושאר ביטויים באווירה חיובית ומקדמת. אם אתם שמים לב שהרוחות מתלהטות, עשו הפסקה וחזרו לדיון בשלב מאוחר יותר.

אם תצליחו להבין את הצרכים ואת המניעים זה של זו ברוגע ובנינוחות, יהיה לכם קל יותר להשיג את המטרות הפיננסיות המשותפות שלכם.

זוגיות בריאה וחיסכון בכסף, איך לא לריב על כסף
ניתן אפילו להגיע למצב בו חוסכים כסף

עברו על כל הפרטים הקטנים בהוצאות ובהכנסות שלכם

דיון כללי על מטרות לעתיד אינו מספיק. כדי לדעת היכן אתם עומדים מבחינה כלכלית, מה דרוש לשפר ומה כדאי לשמר, אתם צריכים לבצע רישום מדוקדק של ההכנסות וההוצאות שלכם, כולל הכול.

הרישום הזה אולי ירגיש לכם כמו "עבודת נמלים", אבל הוא ישתלם לכם, משום שהוא יעניק לכם את התמונה הפיננסית המדויקת ביותר. מתוך התמונה הזו, אתם יכולים להחליט החלטות כגון: מי אחראי על מה או האם כל האחריות היא הדדית, אילו הוצאות דורשות שיתוף של בני הזוג ואילו אפשר לבצע באופן עצמאי ועוד.

כמו כן, טיפ חשוב ליצירת "ספייס" שחשוב בכל זוגיות: אתם יכולים להחליט על סכום מסוים שכל אחד מבני הזוג יכול להוציא, בלי הסברים או שאלות.

כך, כל אחד יזכה גם לפרטיות שלו, בתוך מערכת זוגית-כלכלית משומנת היטב. למותר לציין כי מלבד הסכום הזה, לשקרים, הסתרה ופעולות מאחורי גבם של בני הזוג, אין מקום באף מערכת יחסית זוגית ובוודאי לא בתחום הכלכלי.

אם תסתירו הוצאות גדולות מבני הזוג, או הוצאות שנדמה לכם שהן קטנות אך בפועל מצטברות לסכום משמעותי, אתם עלולים למצוא עצמכם עומדים בפני משבר חמור וכפול: גם תאבדו את האמון של בני הזוג שלכם, מה שיקשה על המשך מערכת היחסים וגם ייתכן שתקלעו לחוב כלכלי גדול שיעיב על מערכת היחסים ועל כל איכות החיים שלכם.

כמו כן, תמיד כדאי לשמור בצד תקציב "לשעת חירום": תיקון דחוף, טיפול רפואי, או כל דבר אחר הדורש גישה מיידית למשאבים כלכליים זמינים, כדי להיחלץ מהמשבר ולהמשיך בשגרת החיים.

נקלעתם למבוי סתום? אל תהססו לבקש עזרה מקצועית

להפסיק לריב על כסף
קבלת עזרה מקצועית בפתרון עשויה להקל

אל תתנו למערכת היחסים שלכם להיפגע או להתפרק לגמרי, בגלל ויכוחים על רקע כלכלי.

במידת הצורך, פנו לייעוץ או טיפול זוגי מקצועי, שיסייע לכם לגשר בין הפערים ולנהל תקשורת טובה יותר לגבי החלטות פיננסיות ושאר ההיבטים בזוגיות.

כמו כן, עומדת בפניכם אפשרות לקבל ייעוץ מקצועי בנושא ניהול כלכלת המשפחה וקבלת החלטות פיננסיות, על-ידי יועצים מוסמכים בתחום או על-ידי עמותות העוסקות בנושא, כגון עמותת פעמונים: ארגון ללא מטרות רווח המפעיל מערך מתנדבים בפריסה ארצית, לסיוע ליחידים ולמשפחות בנושאי התנהגות והבראה כלכלית, צרכנות נבונה וכדומה.

לסיכום, זוגיות בריאה ומאושרת אפשרית בהחלט, גם לנוכח יוקר המחיה והאתגרים הכלכליים הנוצרים בשל תנאי החיים בישראל – אתגרים שככל הנראה לא הולכים להרפות מאתנו בתקופה הקרובה, או בכלל.

אם תקפידו על שקיפות, כבוד והדדיות יש סיכוי טוב שהזוגיות שלכם תתמודד היטב גם עם דיונים על כסף וגם עם דיונים בנושאים אחרים. ככל שתתקשרו טוב יותר, גם ההתנהלות הכלכלית של שניכם תהיה שקולה יותר וחוזר חלילה. אז שבו, דברו בנועם והחליטו יחד, איך מתמודדים עם המצב הנוכחי ומה השאיפות הכלכליות שלכם לעתיד, כזוג.

אנחנו זקוקים לתמיכה שלך.

שיתופים ותגובות

רישום להתראות בתגובות
Notify of
guest
7 תגובות
הישנים
החדשים אתם דירגתם
Inline Feedbacks
כל התגובות

אנחנו תלויים בכם

תכנים חדשים

אזרחים חשודים ברצח מחבלים - שידור מוצ''ש

אזרחים חשודים ברצח מחבלים

המון אזרחים יורדים מהארץ

המון אזרחים יורדים מהארץ

תקלה ב8200

תקלה ב8200

חולצו בשלום 4 חטופים מעזה

חולצו בשלום 4 חטופים מעזה

שידור מוצ''ש 1.6.24

שידור מוצ"ש 1.6.24

נשיא אירן נהרג בתאונה - שידור מוצ''ש

נשיא אירן נהרג בתאונה – שידור מוצ"ש

תוכניות חדשות

חמאס מנצחים את ישראל – שידור מוצ"ש

תסמונת אהרון חליווה

עיתונות אזרחית צריכה אתכם

חדש בעיתונות אזרחית

סכנות של התפרצות שמש - שידור מוצ''ש

סכנות של התפרצות שמש – שידור מוצ"ש

בימים האחרונים לא רק החום עלה או פעילות צה''ל בעזה והמתח בארוויזיון בשוודיה עלו, אלא גם ובעיקר פעילות השמש שמתלהטת בסדרת התפרצויות חזקות לעבר הפלנטה שלנו מה שיוצר אפקטים משמעותיים וממשיך לאיים עלינו גם כעת.
כסף לחמאס טבח לישראל

כסף לחמאס טבח לישראל

בעוד כמה ימים אנחנו מציינים את יום העצמאות ה76 של ישראל וזה מזכיר לי עד כמה אנחנו לא עצמאיים בשום דבר מלבד בפנטזיות ובסיסמאות שנזרקות לעברינו מצד כל אותם הגורמים שמונעים את אותה העצמאות מאיתנו. רואים את זה היטב בייחוד במלחמה הנוכחית מול עזה ולא רק דרך יוקר המחיה שהתאגידים מנחיתים עלינו ביומיום.
מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

הממשל האירני האמריקני והממשל הישראלי תיאמו ביניהם תקיפה בישראל בסיוע מלא סרטוני וידאו וצילומים מוזרים בסגנון 'מלחמת כוכבים' מעל הראש שלנו. בואו נראה מקרוב את הפייק שלהם ואיך להתרחק מהם בעתיד הקרוב.
נגמרה המלחמה בעזה - שידור מוצ''ש

נגמרה המלחמה בעזה – שידור מוצ"ש

במהלך השבוע האחרון ממשלת ישראל ודובר צה''ל הכריזו על סיום החלק העצים של המלחמה בעזה ובכך למעשה לא נותר לנו אלא להבין מכך שהמלחמה בעזה נגמרה בלי להחזיר את כל החטופים ובלי שום ניצחון.
האיום האירני - תעמולה ישראלית

האיום האירני – תעמולה ישראלית

אם תסתכלו ברשתות החיפוש השונות על האיום האירני, אתם תגלו שזה מונח ישן מאוד וכותרת שפוליטיקאים משתמשים בה בכל עונת בחירות כדי להסית את הישראלים לצד זה או אחר במפה הפוליטית. הסתה שפועלת גם לטובת האירנים. כבר עשרות שנים.

ישראל רוצה לתת נשק לעזה

כאילו שחסר נשק בעזה, עכשיו ישראל רוצה לתת עוד נשק לאזרחים ומנהיגים מקומיים בעזה כדי שהם יילחמו נגד החמאס בתקווה שהם יהפכו לבובות של ישראל ביום שאחרי החמאס.
ניסיון פריצה לכנסת - שידור מוצ''ש

ניסיון פריצה לכנסת – שידור מוצ"ש

השבוע מפגינים ניסו לפרוץ למתחם הכנסת ומס' ימים אחר כך מפגינים חדרו לכאורה לשטח המאובטח בבית של נתניהו בקיסריה והדליקו אבוקות.
שידור מוצ'ש - שלטון בינלאומי בעזה

שידור מוצ"ש – ממשל בינלאומי בעזה

כמו שחזינו בתחילת המלחמה, השליטה על עזה תעבור לידיים בינלאומיות כמו עם הנמל האמריקני שנבנה בימים אלה בצפון רצועת עזה. הכל בשלבים ובאיטיות.

התוכן "איך לא לריב על כסף? זוגיות בריאה בצל יוקר המחיה" נוצר בזכות התמיכה שלך.

למען אנושות מיודעת יותר

אנחנו תלויים בכם

דילוג לתוכן