עיתונות אזרחית צריכה אתכם

גזל הילדות

Share
rinat amor_3.10
Days
Hours
Minutes
Seconds

מאת: רינת אמור

05.10.2020 | 19:22

מעט, מעט מדי מדובר על הדבר הכי חשוב בעצם. הילדים שלנו, הילדים של העולם. טשרניחובסקי כתב בשירו “העולם בזכותו של מי קיים?” “בזכות קטנטנים”.

התקופה הזו היא אתגר עצום להורים שבינינו, אבל לא רק. דרך הפריזמה של הורות או חינוך ילדים, כל הסוגיות האחרות מקבלות משנה תוקף, בריאות, תזונה, חיסונים, קרינה, טכנוקרטיה, דיקטטורה, העברת ידע, חינוך לערכים ובעצם כל סוגיה שתחשבו עליה. הרי הילדים הם ההווה והם העתיד. 

הם הצחוק, התמימות, האהבה בטהרתה. נהרות של מילים לא יצליחו לתאר את האושר המתפשט בי למשמע צחוקו של ילד.  

אני כותבת גם כאשת חינוך אשר ראתה מקרוב כיצד מערכת החינוך הורסת את חדוות היצירה, החקר והסקרנות בקרב הילדים בעקביות, בהתמדה ובשיטתיות, בעודה מצהירה כי “הילד במרכז”, “חנוך לנער על פי דרכו” ועוד כהנא וכהנא סיסמאות מלבבות (פרופסור צבי לם ואחרים תומכים בטענה). 

כמי שרצתה “לשנות מבפנים”, ראיתי את כל תחלואות המערכת ממורים אשר מטעים תלמידים (שגיאות כתיב, תכנים, ניסוחים), דרך אלימות של תלמידים, אנשי צוות והורים בוריאציות שונות ועד למנהלי בתי ספר שהפכו ליח”צנים ולמרצים את ההורים.

הידעתם? שורש המילה מורה וכן הורה הוא יר”ה.  יש במערכת החינוך א/נשים טובים/ות רבים/ות, כאלה שעושים יום ולילה ומכל הלב, איני מזלזלת בעבודת המחנך, להיפך, הבעיה שכולם/ן התרגלו לא לשאול שאלות, לא להעלות את הדילמות האמיתיות על פני השטח, לחנך לממלכתיות ולצייתנות (כיבוד החוק במילים מכובסות, בלי שאלות). כאשר נכנסתי לכיתה אחד הדברים הראשונים שעשיתי זה להסיר את תמונת הנאשם בפלילים וחברו ליצן החצר רובי ריבלין מ”פינת הלאום”, שהיא כשלעצמה מיותרת. 

ניסיתי, באמת שניסיתי לחנך לביקורתיות, לחשיבה עצמאית. בכיתות הגבוהות טרחתי לספר להם על הניסוי של מיליגרם ולהסביר את משמעותו. אנשים כמוני, נפלטים מן המערכת, היא לא מחבבת אותם, הם חושפים את מבושיה, ואלה מבישים. 

שקט, זה מה שמנהלי בתי הספר אוהבים, לעבור במסדרונות ולשמוע שקט. למידה? חשוב, אבל פחות. העיקר שלא יהיו בעיות משמעת, שהיום יסתיים בשלום, שתלמיד לא יעז לערער על “סדרי עולם”. 

ואחרי הדברים האלה נחזור לתקופתנו אנו. תקופה שהיא אתגר, שהיא הזדמנות בעצם, הזדמנות להתנער מהקילקול שאחז במערכת החינוך, הזדמנות לבנות מערכת המטילה הכל בספק, את המבנה ההיררכי, את שיטות העבודה, את החלוקה לקבוצות גיל (למה לא קבוצות עניין?), את המבנה הפיזי, סדר היום, הידע הנרכש ועוד. 

כאמא לשלושה ילדים קטנים (4, 6, 9) אני כואבת וחרדה, כואבת את גזל הילדות שלהם וחרדה מגזל העתיד שלהם. מדוע גזל הילדות אחרי כל מה שכתבתי בגנות מערכת החינוך? מפני שהדבר הכי משמעותי שמסגרות החינוך נתנו להם, זה המפגש עם קבוצת השווים, החבר’ה שלהם אם תרצו. כל תלמיד שנה א׳ במדעי החברה, ידקלם לכם על החשיבות של חברת השווים להתפתחות של הילד ואת זה הם גוזלים ובענק. לא רק שהם סגרו את מערכת החינוך, הם גם הותירו אותנו ואת ילדינו עם ברירת מחדל איומה: לימודים מרחוק, בזום. ביקור קצר בקבוצות מורים ילמד אתכם כמה המורות לא מרוצות מהסידור הזה, כמה הוא רע להן ולמשפחותיהן.

ההורים זועמים ו/או מתוסכלים על כך שהם הפכו בן לילה למורים ללא משכורת, והילדים? נדפקים, כמו זית בין אבני הריחיים. את מי זה משרת? את גלנט וחבריו שמעדיפים למידה מרחוק, שהיא רחוק מלמידה והעיקר שעשו ״וי״ ולא יצטרכו לפצות מישהו חלילה. 

אבל… על גזל הילדות לא תהיה להם מחילה, על כל דמעה של כל אם בישראל כתוצאה מהכאוס היזום הזה, הונאת הכתר הזו, הם ישלמו את המחיר. 

אנחנו בנתיים ננער את החול ונתחיל להקים מרצוננו או מכורח הנסיבות, מסגרות חינוך שיתמקדו בכישורי חיים ברוח חמשת הממ״ים (לא כמו השיעור שהם קוראים לו “כישורי חיים”) ומסגרות קהילתיות לא מחייבות. לא טעה מי שאמר הכל לטובה, בקשר לגזל העתיד, זה תלוי רק בנו. האם נעמוד בפרץ? או שניתן לדבר להתרחש באדישות המאפיינת את בני האנוש? אדישות אשר את עומקה ומימדיה גיליתי בשנותיי כאמא. אתם קוראים להם כבשים, אני קוראת לזה תסמונת בת היענה, על כך ארחיב בהזדמנות אחרת.

כולי תקווה שמי שצריך לשלם את המחיר על הגזל הנורא הזה ישלם אותו, כולי תקווה שילדינו יצאו מהמשבר הזה מחוזקים, נבונים, עצמאיים במחשבה ובכלל, חופשיים בגופם ובנפשם. בקשר אלינו, כמבוגרים אחראיים והורים, כולי תקווה שנשכיל לקחת אחריות על ילדינו, לאהוב אותם מקרוב כל הזמן ולזכור שהם בעצם כל מה שיש לנו בעולם באמת. אל תשכחו ״העולם בזכותו של מי קיים?״.

העולם בזכותו של מי קיים?

שאול טשרניחובסקי

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל נִצָּנִים

בַּשָּׂדוֹת וּבַגַּנִּים,

בִּיעָרוֹת וְעַל שְׂפַת אֲגָם, –

בִּזְכוּתָם קַיָּם!

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל פַּרְפָּרִים

בַּשָּׂדוֹת וּבַכָּרִים

בָּאָבִיב וּבְקַיִץ חָם, –

בִּזְכוּתָם קַיָּם!

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל וְלָדוֹת:

דָּג, צְפַרְדֵּעַ וּלְטָאוֹת

בִּבְרֵכוֹת וּבְמֵי הַיָּם, –

בִּזְכוּתָם קַיָּם!

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל אֶפְרוֹחִים

בַּקִּנִּים בֵּין הַחוֹחִים,

בַּגַּגּוֹת וְעַל כָּל עֵץ רָם, –

בִּזְכוּתָם קַיָּם!

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל תִּינוֹקוֹת

בַּבָּתִּים וּבַסֻּכּוֹת,

בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר הֵם שָׁם, –

בִּזְכוּתָם קַיָּם!

“הָעוֹלָם

בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?”

– בִּזְכוּתָם שֶׁל קְטַנְטַנִּים,

בְּכָל מָקוֹם, בְּכָל הַזְּמַנִּים, –

וּבִזְכוּת קְטַנֵּי עוֹלָם

הָעוֹלָם קַיָּם!

אנחנו זקוקים לתמיכה שלך.

שיתופים ותגובות

רישום להתראות בתגובות
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
כל התגובות

אנחנו תלויים בכם

תכנים חדשים

אזרחים חשודים ברצח מחבלים - שידור מוצ''ש

אזרחים חשודים ברצח מחבלים

המון אזרחים יורדים מהארץ

המון אזרחים יורדים מהארץ

תקלה ב8200

תקלה ב8200

חולצו בשלום 4 חטופים מעזה

חולצו בשלום 4 חטופים מעזה

שידור מוצ''ש 1.6.24

שידור מוצ"ש 1.6.24

נשיא אירן נהרג בתאונה - שידור מוצ''ש

נשיא אירן נהרג בתאונה – שידור מוצ"ש

תוכניות חדשות

חמאס מנצחים את ישראל – שידור מוצ"ש

תסמונת אהרון חליווה

עיתונות אזרחית צריכה אתכם

חדש בעיתונות אזרחית

סכנות של התפרצות שמש - שידור מוצ''ש

סכנות של התפרצות שמש – שידור מוצ"ש

בימים האחרונים לא רק החום עלה או פעילות צה''ל בעזה והמתח בארוויזיון בשוודיה עלו, אלא גם ובעיקר פעילות השמש שמתלהטת בסדרת התפרצויות חזקות לעבר הפלנטה שלנו מה שיוצר אפקטים משמעותיים וממשיך לאיים עלינו גם כעת.
כסף לחמאס טבח לישראל

כסף לחמאס טבח לישראל

בעוד כמה ימים אנחנו מציינים את יום העצמאות ה76 של ישראל וזה מזכיר לי עד כמה אנחנו לא עצמאיים בשום דבר מלבד בפנטזיות ובסיסמאות שנזרקות לעברינו מצד כל אותם הגורמים שמונעים את אותה העצמאות מאיתנו. רואים את זה היטב בייחוד במלחמה הנוכחית מול עזה ולא רק דרך יוקר המחיה שהתאגידים מנחיתים עלינו ביומיום.
מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

מתקפה מתואמת בין ישראל לאירן

הממשל האירני האמריקני והממשל הישראלי תיאמו ביניהם תקיפה בישראל בסיוע מלא סרטוני וידאו וצילומים מוזרים בסגנון 'מלחמת כוכבים' מעל הראש שלנו. בואו נראה מקרוב את הפייק שלהם ואיך להתרחק מהם בעתיד הקרוב.
נגמרה המלחמה בעזה - שידור מוצ''ש

נגמרה המלחמה בעזה – שידור מוצ"ש

במהלך השבוע האחרון ממשלת ישראל ודובר צה''ל הכריזו על סיום החלק העצים של המלחמה בעזה ובכך למעשה לא נותר לנו אלא להבין מכך שהמלחמה בעזה נגמרה בלי להחזיר את כל החטופים ובלי שום ניצחון.
האיום האירני - תעמולה ישראלית

האיום האירני – תעמולה ישראלית

אם תסתכלו ברשתות החיפוש השונות על האיום האירני, אתם תגלו שזה מונח ישן מאוד וכותרת שפוליטיקאים משתמשים בה בכל עונת בחירות כדי להסית את הישראלים לצד זה או אחר במפה הפוליטית. הסתה שפועלת גם לטובת האירנים. כבר עשרות שנים.

ישראל רוצה לתת נשק לעזה

כאילו שחסר נשק בעזה, עכשיו ישראל רוצה לתת עוד נשק לאזרחים ומנהיגים מקומיים בעזה כדי שהם יילחמו נגד החמאס בתקווה שהם יהפכו לבובות של ישראל ביום שאחרי החמאס.
ניסיון פריצה לכנסת - שידור מוצ''ש

ניסיון פריצה לכנסת – שידור מוצ"ש

השבוע מפגינים ניסו לפרוץ למתחם הכנסת ומס' ימים אחר כך מפגינים חדרו לכאורה לשטח המאובטח בבית של נתניהו בקיסריה והדליקו אבוקות.
שידור מוצ'ש - שלטון בינלאומי בעזה

שידור מוצ"ש – ממשל בינלאומי בעזה

כמו שחזינו בתחילת המלחמה, השליטה על עזה תעבור לידיים בינלאומיות כמו עם הנמל האמריקני שנבנה בימים אלה בצפון רצועת עזה. הכל בשלבים ובאיטיות.

התוכן "גזל הילדות" נוצר בזכות התמיכה שלך.

למען אנושות מיודעת יותר

אנחנו תלויים בכם

דילוג לתוכן